کد مطلب:28992 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:157

علی از نظر مقامات معنوی












علی علیه السلام فراسوی این دنیا را همان گونه می نگرد كه این دنیا را. حقایق عِلوی و ملكوت، همان سان برای او روشن است كه، آنچه در پیش دید دارد، وچنین است كه می گوید:

اگر پرده فرو افتد، بر یقین من افزوده نخواهد شد.[1].

تأمّل در هر یك از ابعاد ناپیدا كرانه شخصیت علی علیه السلام می تواند نشانگر درجه معنویت آن بزرگوار، و گواهِ قرار گرفتن آن پیشوای راستین در ستیغ معنویت باشد. با این همه، در كار ارائه این جنبه از شخصیت مولاعلیه السلام اگر نبود جز این كلام بلند پیامبرصلی الله علیه وآله كه «علی بهترین انسان است» و این سخن كه «بهترین كسی كه پس از خود می گذارم، علی است»، بسنده بود تا او را در برترین جایگاه معنوی نشان دهد. این كلمات پر ارج و شكوهمند، نشانگر این است كه علی علیه السلام پس از پیامبرصلی الله علیه وآله كامل ترین، بهترین و بی همتاترین است و این فضیلت، به واقع، مادر تمام فضایل آن بزرگوار است.

علی علیه السلام شوی زهراعلیها السلام است - كه اگر نبود، او را همسری نبود -. همچنین، آیه تطهیر، نشانگر طهارت و وارستگی اوست. امّا افزون بر مقام طهارت و عصمت - كه مایه افتخار فرشتگان مراقب او و موجب رضایت مطلق خداوند و پیامبرش از اوست -، در سلوك الی اللَّه و مراحل تقرّب و وصول به مقصد اعلای انسانیت و كمال نیز تا بدان جا اوج گرفته است كه «یاد كردن از او و نگاه كردن به او عبادت خدای یكتاست».









    1. ر. ك:ج 9، ص 174 (با یقین ترینِ امّت).